Skip to main content

03

JUN

12:00

(Digitalna) arheologija v letu 2025 in naprej



Osnovni podatki

03. junij 2025 ob 12:00 do 03. junij 2025 ob 13:30
Gosposka dvorana, Gosposka ulica 16, Ljubljana
Organizator: Inštitut za arheologijo ZRC, Narodni muzej Slovenije
Opis

Kot disciplina je arheologija pogosto konservativna in se zgolj odziva na razvoj. Čeprav se nekateri arheologi hitro odločajo za sprejem in uporabo novih tehnologij, narava dela – finančne omejitve ter regionalne in metodološke konvencije – pogosto povzroča, da večina strokovnjakov vztraja pri ustaljenih metodah dela z arheološkimi viri. Vedno hitrejši razvoj digitalnih tehnologij pa je povzročil, da je tempo sprememb v arheologiji vedno hitrejši, v prihodnosti pa se bo še pospeševal.

Avtorja bosta temo naslovila kot arheološka futurista, pri čemer bosta posebno pozornost posvetila uporabi obstoječih in nastajajočih digitalnih tehnologij. Izpostavila bosta trende v sodobni arheologiji ter orisala njihovo širitev in uporabo v prihodnjem arheološkem delu. Hiter razvoj umetne inteligence (UI) na primer nakazuje, da bo njen vpliv na arheološko prakso neizogiben. Pregledala bosa trenutni položaj stroke pri sprejemanju različnih orodij UI ter predvidela možne scenarije njenega razširjenega vpliva na prihodnost arheologije.

Poleg tehnologij, ki bodo v prihodnosti spreminjale arheološko prakso, bo predavanje obravnavalo tudi uporabo digitalnih orodij na področjih, kjer se arheologija še intenzivneje razvija: to sta ozaveščanje in izobraževanje javnosti o pomenu kulturne dediščine. Vloga arheoloških raziskav in pomen kulturne dediščine sta že dolgo prepletena. S cenejšo in uporabnikom prijaznejšo strojno ter programsko opremo uporaba digitalnih platform za vključevanje javnosti v dediščinska okolja nenehno narašča. V prihodnje bo ravno javnemu vidiku arheološkega dela namenjenih več sredstev.

Dr. Kevin Garstki
je docent antropologije na Univerzi Wisconsin Oshkosh v ZDA. Je arheolog, ki preučuje vpliv digitalne tehnologije na sodobno arheologijo in vpliv nastajajočih tehnologij na prazgodovinske družbe. Njegovo raziskovanje se osredotoča na kritično uporabo in ponovno uporabo digitalnih arheoloških podatkov, zlasti na uporabo 3D tehnologij za izboljšanje dokumentiranja, raziskovanja, diseminacijo in arhiviranje materialne dediščine. Objavil je članke v revijah Antiquity, Journal of Archaeological Theory and Method, Journal of Archaeological Science, Advances in Archaeological Practice, Oxford Journal of Archaeology, Studies in Digital Heritage in drugih. Je avtor monografije Digital Innovations in European Archaeology (2020) in urednik zbornika Critical Archaeology in a Digital Age (2022). Trenutno je so-direktor projekta The Wolves and the Caesars: Digital Landscape Archaeology in Slovenia.

Dr. Adrienne Frie
je izredna profesorica antropologije na Univerzi Wisconsin Oshkosh v ZDA. Je arheologinja, katere raziskave obsegajo različne teme, med drugim železno dobo v Evropi, odnose med ljudmi in živalmi, arheologijo krajine, digitalno arheologijo ter zakon NAGPRA (Native American Graves Protection and Repatriation Act). Od leta 2019 je so-direktorica projekta Wolves and the Caesars: Digital Archaeology of a Slovenian Hillfort Landscape (WAC). WAC nudi usposabljanje v tradicionalnih in digitalnih terenskih metodah v sodelovanju z Narodnim muzejem Slovenije, Znanstvenoraziskovalnim centrom Slovenske akademije znanosti in umetnosti ter Parkom vojaške zgodovine Slovenije. Projekt dokumentira pokrajino okrog gradišča Baba v Slavini pri Postojni s pomočjo LiDAR-ja, fotogrametrije in arheoloških izkopavanj.